FANDOM

TES logo Tento článek pojednává o tématu ze světa
The Elder Scrolls
TES logo

Bílý Průsmyk

Bílý Průsmyk

Bílý Průsmyk (v originále Whiterun) je město nalézající se v provincii Skyrim. Jedná se o sídlo jarla a o centrum stejnojmenné državy.

Geografie Editovat

Město leží přibližně uprostřed Skyrimu. V jeho okolí se rozprostírají širé pláně a nedaleko protéká Bílá řeka. Okolní krajina je vhodná pro zemědělství, Bílý Průsmyk je díky tomu nezávislý na dovozu potravin. Samotné město bylo postaveno na skalnatém návrší. Je rozděleno do tří čtvrtí. První při vstupu do města je čtvrť s názvem Pláně. Zde se v počátku 3. století čtvrtého věku nacházela kovárna, dva hostince, městská tržnice, hokynářství a bylinkářství. Druhou čtvrtí je Větrná čtvrť, která se skládá z převážně obytných budov. Výjimku tvoří Kynaretin chrám a hodovní síň Jorrvaskr, sídlo Družiníků, s Nebeskou kovárnou. Poslední čtvrť se sestává výhradně z jarlova hradu Dračí síně a městského žaláře pod tímto hradem.

Historie Editovat

Nejstaršími stavbami ve městě jsou Nebeská kovárna a Jorrvaskr. Poté zde byl vystavěn hrad Dračí síň. Kolem těchto budov později vyrostlo celé město. Na počátku 3. století čtvrtého věku zde sídlil jarl Balgruuf Velkomožný. Za povstání Bouřných hávů v roce 4E 201 se snažilo být město neutrální a nepřidat se tak ani na stranu Ulfrika Bouřného hávu ani na stranu Císařství.

Ekonomika Editovat

Zlatopalcův medovar

Zlatopalcův medovar

Město obklopuje několik farem, je tedy zemědělsky soběstačné. Sídlí zde i Zlatopalcův medovar, výrobce medoviny. Dalším cenným artiklem jsou zbraně a zbroje vyrobené v Nebeské kovárně. Jistým druhem ekonomického podnikání lze nazvat i působení nájemné skupiny Družiníků.

Výskyt Editovat